Om du är företag kan du läsa om hur det fungerar på sidan Fakturor för företag
Att betala med e-faktura eller autogiro är smidigt, eftersom du slipper skriva in det långa OCR-numret samt riskera att skriva fel. Tänk på att det måste vara samma person som är fakturamottagare som gör anmälan om e-faktura eller Autogiro.
E-faktura betyder att vi skickar fakturan elektroniskt till din Internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor och den kommer med samma tidsintervall. Du får ett meddelande när du har en faktura att betala. Då kan du välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner den.
För att få e-faktura från oss måste du anmäla det hos din Internetbank. För att vi ska kunna identifiera dig som kund behöver du ange uppgifter som personnummer, kundnummer, e-post och telefonnummer. Ditt kundnummer hittar du på senaste fakturan. Om något är felaktigt i din anmälan kommer du att få ett meddelande om detta via e-post inom 10 dagar. Hör du inget har din anmälan fungerat.
För att kunna använda autogiro krävs att du har ett bankkonto, till exempel ditt lönekonto. Anmälan gör du direkt i din Internetbank. Ange det kundnummer som står på din faktura. Passa gärna på att även anmäla dig till e-faktura.
Kivra är en elektronisk tjänst där du får din post digitalt från myndigheter och anslutna företag du är kund hos.
Vi skickar våra fakturor digitalt via Kivra till dig som har anmält att du vill ha din post och dina fakturor från företag och organisationer via Kivra. Du som betalar med autogiro eller e-faktura kommer dock fortsätta att betala på samma sätt som du redan gör.
Påminnelsefakturor skickas ut via papper och inte via Kivra.
Anmäl dig för Kivra på Kivras webbplats
Dela sidan: