“Vi siktar mot 50 procent”

På Nodra har vi en hög andel kvinnliga chaufförer redan idag. Hela 29 procent av våra lastbilschaufförer på avfallsinsamlingen är kvinnor, jämfört med snittet i Sverige på 7 procent. - Men vi siktar mot 50 procent, säger Helena Johansson, gruppchef på avfallsinsamlingen på Nodra.

Andelen kvinnor som utbildar sig till lastbilschaufförer ökar rejält. Det visar en undersökning från TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. De spår att andelen kvinnor kommer att vara 40 procent om 10 år. Idag är bara 7 procent av landets alla lastbilschaufförer kvinnor.

Helena Johansson arbetar som gruppchef på Nodra och har själv lång erfarenhet av att sitta bakom ratten på en lastbil.

Varför valde du yrket?

– Jag började min karriär som lastbilschaufför 2007 och var då den andra kvinnliga chauffören på åkeriet som jag arbetade på. Då var det  ganska ovanligt med kvinnor i branschen och jag möttes av många manliga kollegor som ifrågasatte varför jag tagit lastbilskort och som inte trodde att jag skulle klara av jobbet. När jag skulle backa in släpet så stod de med armarna i kors och tittade på med skeptisk blick och det kändes som att de hoppades på att det skulle gå dåligt. Men jag kämpade på och körde lastbil nattetid till Stockholm i 4,5 år och sedan blev jag tillfrågad att börja på kontoret av min chef. Där växte jag i ansvar och blev till slut personalchef över 65 chaufförer.

Hur är det att vara kvinna i en mansdominerad bransch?

– Idag så är det inte lika tungt arbete att vara lastbilschaufför som det var förr. Det finns fler hjälpmedel att tillgå och man tänker mer på arbetsmiljön ute på arbetsplatserna. Det är fortfarande en tuff jargong då det är mansdominerat, så det gäller nog att ha lite skinn på näsan och våga säga ifrån om det blir för tufft i samtalstonen kollegor emellan.

Det blir en annan stämning i fikarummet och rent körmässigt så ser vi att våra kvinnliga chaufförer är mer noga

Hur många kvinnliga chaufförer tror du att Nodra har om 5-10 år?

– Jag hoppas ju på 50 procent så klart. Jag ser många fördelar med att ha en jämn könsfördelning på alla arbetsplatser. Det blir en annan stämning i fikarummet och rent körmässigt så ser vi att våra kvinnliga chaufförer är mer noga med att kolla felsorteringar i kärlen med mera. De kör mer försiktigt och är lugnare i trafiken.

Vad vill du säga till alla tjejer som funderar på att utbilda sig till chaufför?

– Att de inte ska vara rädda att prova. Det är ett roligt och serviceinriktat arbete. Det går att hitta ett jobb som passar med arbetstider beroende på vad familjelivet kräver och arbeta bara dagtid om man vill det, skift eller bara nattjobb. Det finns många karriärmöjligheter och man kan bli till exempel transportledare, chef eller starta eget åkeri. Det är ett fritt yrke som man kan påverka mycket själv och utveckla sig själv och få bättre självförtroende. Eftersom det finns så många variationer inom yrket ( tankbil, timmerbil, krokbil, renhållningsfordon, flisbil med mera) så kan man bara byta tills man hittar rätt.

Jag ser många fördelar med att ha en jämn könsfördelning på alla arbetsplatser.Helena JohanssonGruppchef

Dela sidan: